|
Rozdíly v řešení sporů o námořní teritoria v oblastech s energetickými surovinami
Bančanský, Andrej ; Karlas, Jan (vedoucí práce) ; Parízek, Michal (oponent)
Energetická bezpečnost je významným fenoménem současného světa. Řada nalezišť ropy a zemního plynu se nachází na mořském dně. Přesun těžby do hlubších a od břehu vzdálenějších míst může znovu vyvolávat otázky vlastnictví těchto ložisek. Existují světové regiony, kde tyto spory o vedení hranic námořních teritorií eskalují do podoby řady střetů a incidentů. A jsou jiné oblasti, kde se státy dohodnou a na těžbě kooperují. Cílem této práce je pokusit se určit, které faktory vedou k tomu, že konkrétně v Jihočínském moři vedou neshody o hranice námořních teritorií k eskalaci sporů, ve srovnání s regiony Severního moře a Karibského moře, kde jsou spory řešeny či utlumeny. Tyto faktory jsou představovány šesti proměnnými, které vycházejí ze tří teorií: z realismu, idealismu a konstruktivistické teorie mezinárodních vztahů. První část práce popisuje historický vývoj současného mezinárodního námořního práva týkajícího se teritoriálního rozdělení světových moří. Dále následuje popis tří případových oblastí. V druhé části jsou rozebrány teoretické základy zkoumaných faktorů. V následujícím oddíle jsou tyto faktory/proměnné analyzovány v konkrétních případech a jsou jim přiřazeny hodnoty. Na závěr je z výsledných hodnot proměnných určeno pomocí Millových metod, který faktor může s největší pravděpodobností...
|
|
Římský námořní obchod v oblasti Jaderského moře na základě nálezů z lodních vraků.
Zerzánová, Veronika ; Čechová, Martina (vedoucí práce) ; Stančo, Ladislav (oponent)
v češtině Ve své práci se chci zabývat římským námořním obchodem v oblasti Jaderského moře. Na základě nálezů ze ztroskotaných obchodních lodí bych ráda popsala nejčastější předměty obchodu, které byly na lodích transportovány touto oblastí, případně i odkud a kam měly konkrétní lodě s daným nákladem namířeno. Mám v úmyslu zaměřit se i na oblasti související s námořním obchodem, zejména na základní parametry římských obchodních lodí, dále na přístavy a námořní trasy. Ráda bych poukázala na přínos podmořského výzkumu k současnému stavu bádání a popsala základní metody podmořského výzkumu. Práce se dělí na sedm kapitol. První kapitola přibližuje historické souvislosti námořní plavby v daném regionu. Druhá kapitola pojednává o římských obchodních lodích, o jejich základních částech, velikosti, nosnosti a dvojím způsobu stavby lodí. Kapitola třetí je nejdelší a zabývá se nákladem těchto obchodních lodí a v podkapitolách přináší rozdělení nákladu na amfory, kamenné zboží, ostatní keramiku, umělecké a řemeslné předměty, obílí a sklo. Kapitola čtvrtá, druhá nejdelší kapitola přibližuje námořní přístavy a kotviště a pátá kapitola popisuje námořní trasy v Jaderském moři. Šestá kapitola se zabývá přínosem podmořského výzkumu. Kapitola sedmá uzavírá práci popisem nejčastěji používaných metod pro podmořský...
|
|
South China Sea Hegemony: Does China have the capacity to dominate the South China Sea amidst U.S presence in the region ?
Britto, Aidan ; Raška, Francis (vedoucí práce) ; Riegl, Martin (oponent)
V posledním desetiletí se Č ína promě nila v námoř ní mocnost. Jmenování Si Ť in-pchinga generálním tajemníkem Čínské komunistické strany v roce 2013 bylo úč innou odpovědí k americké zahraniční politice v Asii z roku 2012, ktera se tyká soutěže o zisk hegemonie v regionu Jihoč ínského moře. Tato práce si klade za cíl ukázat, jak jsou rozvíjející se mocnosti, jako je Č ína, připraveny použít metody mě kké a tvrdé síly k zisku sporných vod v hodnotě miliard dolarů , uložených v ropě a v zemním plynu pod mořským dnem , od vlivu USA. Byla použita kombinace kvalitativních i kvantitativních údajů k predikci čínského mocenského vlivu v Jihoč ínském moř i ve vztahu k jejich č inů m, pokud jde o modernizaci činské námoř ní flotily, zajiš tě ní multilaterálních institucí a umě lé stavby na sporných územích. Struč ně řeč eno, teoretická hloubková analýza toho, jak je kontrola nad Jihoč ínským mořem zásadní pro dlouhodobý č ínský ekonomický rů st a bezpeč nost.
|
|
Rozdíly v řešení sporů o námořní teritoria v oblastech s energetickými surovinami
Bančanský, Andrej ; Karlas, Jan (vedoucí práce) ; Parízek, Michal (oponent)
Energetická bezpečnost je významným fenoménem současného světa. Řada nalezišť ropy a zemního plynu se nachází na mořském dně. Přesun těžby do hlubších a od břehu vzdálenějších míst může znovu vyvolávat otázky vlastnictví těchto ložisek. Existují světové regiony, kde tyto spory o vedení hranic námořních teritorií eskalují do podoby řady střetů a incidentů. A jsou jiné oblasti, kde se státy dohodnou a na těžbě kooperují. Cílem této práce je pokusit se určit, které faktory vedou k tomu, že konkrétně v Jihočínském moři vedou neshody o hranice námořních teritorií k eskalaci sporů, ve srovnání s regiony Severního moře a Karibského moře, kde jsou spory řešeny či utlumeny. Tyto faktory jsou představovány šesti proměnnými, které vycházejí ze tří teorií: z realismu, idealismu a konstruktivistické teorie mezinárodních vztahů. První část práce popisuje historický vývoj současného mezinárodního námořního práva týkajícího se teritoriálního rozdělení světových moří. Dále následuje popis tří případových oblastí. V druhé části jsou rozebrány teoretické základy zkoumaných faktorů. V následujícím oddíle jsou tyto faktory/proměnné analyzovány v konkrétních případech a jsou jim přiřazeny hodnoty. Na závěr je z výsledných hodnot proměnných určeno pomocí Millových metod, který faktor může s největší pravděpodobností...
|
|
Římský námořní obchod v oblasti Jaderského moře na základě nálezů z lodních vraků.
Zerzánová, Veronika ; Čechová, Martina (vedoucí práce) ; Musil, Jiří (oponent)
v češtině Ve své práci se chci zabývat římským námořním obchodem v oblasti Jaderského moře. Na základě nálezů ze ztroskotaných obchodních lodí bych ráda popsala nejčastější předměty obchodu, které byly na lodích transportovány touto oblastí, případně i odkud a kam měly konkrétní lodě s daným nákladem namířeno. Mám v úmyslu zaměřit se i na oblasti související s námořním obchodem, zejména na základní parametry římských obchodních lodí, dále na přístavy a námořní trasy. Ráda bych poukázala na přínos podmořského výzkumu k současnému stavu bádání a popsala základní metody podmořského výzkumu. Práce se dělí na 2 části. První se skládá z pěti kapitol, druhá ze tří. První kapitola první části přibližuje historické souvislosti námořní plavby v daném regionu. Druhá kapitola pojednává o římských obchodních lodích, o jejich základních částech, velikosti, nosnosti a dvojím způsobu stavby lodí. Kapitola třetí je nejdelší a zabývá se nákladem těchto obchodních lodí a v podkapitolách přináší rozdělení nákladu na amfory, kamenné zboží, ostatní keramiku, umělecké a řemeslné předměty, sklo a obilí. Kapitola čtvrtá, druhá nejdelší, přibližuje námořní přístavy a kotviště a pátá kapitola popisuje námořní trasy v Jaderském moři. První kapitola druhé části práce se zabývá přínosem podmořského archeologického výzkumu....
|
|
Římský námořní obchod v oblasti Jaderského moře na základě nálezů z lodních vraků.
Zerzánová, Veronika ; Čechová, Martina (vedoucí práce) ; Stančo, Ladislav (oponent)
v češtině Ve své práci se chci zabývat římským námořním obchodem v oblasti Jaderského moře. Na základě nálezů ze ztroskotaných obchodních lodí bych ráda popsala nejčastější předměty obchodu, které byly na lodích transportovány touto oblastí, případně i odkud a kam měly konkrétní lodě s daným nákladem namířeno. Mám v úmyslu zaměřit se i na oblasti související s námořním obchodem, zejména na základní parametry římských obchodních lodí, dále na přístavy a námořní trasy. Ráda bych poukázala na přínos podmořského výzkumu k současnému stavu bádání a popsala základní metody podmořského výzkumu. Práce se dělí na sedm kapitol. První kapitola přibližuje historické souvislosti námořní plavby v daném regionu. Druhá kapitola pojednává o římských obchodních lodích, o jejich základních částech, velikosti, nosnosti a dvojím způsobu stavby lodí. Kapitola třetí je nejdelší a zabývá se nákladem těchto obchodních lodí a v podkapitolách přináší rozdělení nákladu na amfory, kamenné zboží, ostatní keramiku, umělecké a řemeslné předměty, obílí a sklo. Kapitola čtvrtá, druhá nejdelší kapitola přibližuje námořní přístavy a kotviště a pátá kapitola popisuje námořní trasy v Jaderském moři. Šestá kapitola se zabývá přínosem podmořského výzkumu. Kapitola sedmá uzavírá práci popisem nejčastěji používaných metod pro podmořský...
|
| |
| |
|
Nové trendy v námořní dopravě
Kolcunová, Jana ; Sato, Alexej (vedoucí práce) ; Gerhátová, Jana (oponent)
Diplomová práce podává přehled o směru vývoje námořní dopravy, ukazuje provázanost mezinárodního obchodu s námořní dopravou i to, jak se trendy těchto dvou odvětví ekonomiky ovlivňují z hlediska růstu i teritoriální a komoditní struktury. Dalším tématem jsou technologické změny v rámci námořní dopravy a rozbor praktických aspektů jednoho z největších trendů, který se objevil za posledních sto let, kontejnerové přepravy. Poslední část mé diplomové práce je poukázat na nové trendy ve vývoji právního a institucionálního rámce námořní přepravy i v řešení globálních problémů ekologie a bezpečnosti tohoto oboru.
|